Výroba>> Tvorba a ošetření dutiny nástroje


Tvorba a ošetření dutiny nástroje


Tento úkon je nejdůležitější a má zásadní vliv na výsledný zvukový charakter didgeridoo. Jak už jsem se jinde zmínil, vnitřní profil vzniklé dutiny je to, co dělá nástroj nástrojem a je z valné části určující pro kategorizaci, kvalitativní zařazení didgeridoo. Ani malba, kresba dřeviny, či snad původ nástroje nenechá nikoho, alespoň trochu znalého, na pochybách, je-li zvuk ve vztahu k ceně a vzhledu nástroje podprůměrný. Mnohdy, co se profilu dutiny týče, stačí málo, aby zvuk nebyl nic moc, jak z vlastní zkušenosti vím, a někdy překvapivě ještě míň k jeho vylepšení - tvorbou dutiny totiž určujeme tlak, pod jakým se bude na nástroj hrát, jeho průchodnost, dozvuk, zpětný tlak, vibrační rozsah atd. a na tom všem jsou zase závislé možnosti a průkaznost různých hráčských technik. Je to právě toto, co mě na výrobě nejvíc imponuje a baví, ono posouvání se v experimentu se zvukem, zamítání předešlých omylů a komunikace a přátelská konfrontace s jinými hráči, výrobci a nástroji vůbec. Osobně si myslím, že právě poslední zmíněné, člověka, alespoň mne, obohatí nejvíce. Rozepisovat se podrobněji o různých vlivech a parametrech profilu dutiny didgeridoo, nemá smysl, neboť se za prvé: v tomto smyslu snažím dále vyvíjet a dolaďovat detaily, a za druhé: všechny souvislosti a vztahy např. k tloušťkám stěn, délce nástroje apod. jsou obsáhlejší a v tomto příspěvku nepostihnutelné. Nicméně pro zájemce o trochu teorie akustiky didgeridoo ověřené vlastní praxí, mám tento článek. Tedy neznamená, že to "sekám" stylem "něco z toho vyjde, ono se to prodá" . Zvukové nároky na didgeridoo všeobecně jsou, myslím, celkem přesně dané a jako jeden z výrobců didge u nás, bych si takový přístup nemohl dovolit. I když každý pravděpodobně preferuje u didgeridoo, co se zvuk. vlastností týče, trochu něco jiného, tak vytvořit ideální nástroj s co nejlepším zvukovým zabarvením je snem a možná věčnou výzvou každého nadšence i zkušenějšího výrobce. Každopádně vítám každou věcnou připomínku ohledně výše zmíněného a sám se rád podělím v tomto smyslu o své zkušenosti.

Dalším, neméně důležitým pracovním krokem, je ošetření suků a případně různých vrůstů, jako jsou kousky kůry uvnitř dutiny atp. Všechny suky pečlivě odvrtám a vytmelím kytem, jehož základ tvoří lepidlo, které užívám k lepení. Sám si raději tmel vyrábím, i když esteticky není nejideálnější. A to za pomoci ještě dalších ingrediencí: dřevěný prach a piliny různé hrubosti, protože vše na trhu, k čemu jsem se dostal (vyjma epoxydových meteriálů), bylo příliš nestabilní. Vzhledem k tomu, že suky a dřevo vůbec, mají tendenci neustále pracovat, je nutné použít velmi kvalitní, vysoce přilnavý  a kompaktní tmel. Do větších nebo problematičtějších suků je pak vhodné, po odvrtání, vložit dřevěnou zátku.

Důležité místo má ošetření dutiny. Po zkušenostech užívám uretanalkydové laky (s max. obsahem rozpoušťedel do 3%), obsahující polyethylenové vosky, které po zaschnutí  vytvoří vrstvu mikrosinovaného vosku s maximálním vododpudivým efektem. Ošetření provádím ve více vrstvách a to jak před samotným slepením tak po něm. Neboť uzavření pórovité struktury dřeviny je klíčové pro životnost lepeného i nelepeného didgeridoo. V závislosti na intenzitě používání je možno bez problémů nástroj po čase speciálně upraveným štětcem znovu lakem vytřít, nebo lakem nástroj přímo prolít. Avšak po takovémto, precizně provedeném ošetření, to není po dlouhé a dlouhé roky nutné. Někdo používá i různé oleje, velmi častá je např. lněná fermež. Na můj vkus ale příliš zapáchá, déle vysychá a oleje vůbec mají větší tendenci absorbovat vzdušné nečistoty, pachy aj. , nehledě na menší schopnost dutinu ochránit.  Fermež pak specielně uvolňuje po dobu vytvrzování přidané chemikálie (tzv. sušidla), které přirozeně obsahuje, právě z důvodu schnutí. O tom se méně ví a dost často je právě fermež lněná prezentována jako čistě přírodní olej. Vyjímku tvoří skutečně čisté oleje, ale tam je poté problém s konečným vytvrzením a tedy ochranou dutiny. Avšak dle přání jsem samozřejmě schopen  naimpregnovat dutinu požadovaným materiálem.




Související články

© by Didgeridoo-art.cz | programming by ProgDan Soft | contact@progdansoft.com