Výroba>> Tvrdost dřevin a zvuk didgeridoo

Tvrdost dřevin a zvuk didgeridoo

Dřevo, jeho hustota a potažmo tvrdost, má nesmazatelný vliv na výsledný zvukový charakter, zabarvení každého didgeridoo. V následujícím příspěvku je ukázán zásadní vliv tvrdosti dřevin užívaných při výrobě tohoto jedinečného nástroje. Tabulka je řazená od nejtvrdších tuzemských dřevin až po ty nejměkčí.

"Čím tvrdší dřevina je, tím je čitelnější a čistší i základní tón didgeridoo"

A                                                            
1. Jasan, Habr, Akát 
2. Buk, Dub, Jabloň, Švestka, Tis


B
1. Jeřáb, Hloh, Líska, Bříza, Jilm, Ořešák                                
2. Javor,Bezinka,
 Hrušeň, Javor jasanolistý, Třešeň

C
1. Jíva, Olše, Osika
2. Topol, Vrba, Kaštan, Lípa

Dřeviny jsou řazeny přibližně podle své tvrdosti a také houževnatosti do třech skupin a stejně tak očíslovány. S každým výše uvedeným dřevem jsem se při výrobě nesčetněkrát setkal (nejen při výrobě didgeridoo) a mohl tak přímo pří obrábění vnímat, jak je dřevo těžké, tvrdé a houževnaté. Následně pak slyšet jak zvukově reaguje a do jaké míry je jeho tvrdost rozhodující na výsledný zvuk didgeridoo. Zkráceně by se dalo říct, že pokud je nástroj, co se týče průkaznosti hráčských technik kvalitní. tzn. že disponuje snadně hratelnými přefuky, dobrou reakcí na bránici, má dobrý hrací odpor, tak potom ho tvrdší dřevina, jako třeba habr nebo jasan, posouvá na pomyslném kvalitativním a tedy i cenovém žebříčku výše a vlastně utváří jeho základní zvukový ráz – zvuk je čistý, bohatý na alikvotní tóny, dobře reaguje na hlas. . . . I když zkušenost mi ukázala, že prostě jen tvrdost materiálu dobré didgeridoo nedělá. Léta jsem používal, pro jeho dobré zvuk. vlastnosti, lipové výškové didgeridoo a dlouho jsem měl ve sbírce svých osobních nástrojů jívu v C#, měkčí dřevo zní jinak, opravdu měkčeji:-) a jenom ucho hráče rozhoduje:-) Ale celkově bych řekl, že tvrdší dřevo, pro výrobu didgeridoo, je spíše výhrou...