Co je nového:-)

05.2017 V nejbližší době bych měl mít hotový podklad pro své nové CD - Vibrační bdění a v průběho léta bude možné, pro zájemce, ke koupi u mne na webu. Bude se jednat o můj čistě sólový projekt s důrazem na energii, surovost a dynamiku tohoto jedinečného nástroje. Vydestiloval jsem nejsilnější motivy, které mne ovlivnili a hraji v rozmezí cca 10let a dal je jednoduše na disk...:-)  V průběhu jara jsem opět vytěžil mimořádně krásné rovné kmeny Jasanu pro výrobu těch nejlepších nástrojů z mé dílny. Podobné my nyní dosychají ve skladech a je možné, pro zájemce o konkrétní zvukové zabarvení, nebo konkrétní tón po stupnici, zadat své požadavky a já se pokusím naplnit dané očekávání:-). Soustředil jsem se letos také na kácení žádaného akátového dřeva pro výrobu didgeridoo a podařilo se mi sehnat zejména objemnější kusy pro větší rezonátory:-). Opět, jako u jasanu, mám již podobné akáty předsušené a připravené k výrobě a tedy je možné, pro zájemc...

Diskuze: 0 komentářů


Konání seminářů - oznámení

 11.2016 Z technických důvodů musím bohužel dočasně pozastavit konání seminářů. Ve výstavbě je v současnosti nový prostor kde budu moci opět výukové semináře pořádat. Nicméně se jedná o časově náročnější záležitost a tedy předběžný termín znovuotevření vlastního výukového prostoru plánuji koncem příštího roku. Děkuji za pochopení a o případných změnách budu zde na webu aktuálně informovat.   ...



Mirka Kabourková - Didgeridoo v jeskyni 2016

06.2016 Letošní ročník Didgeridoo v jeskyni se zdál být přelomový co do organizace i nabídky kvalitních interpretů na tento nejstarší hudební nástroj na světě... Jeden interpret ze všech mi ale v paměti uvízl nejvíc a to česká hráčka na didgeridoo Mirka Kabourková. Nejde o to jestli byla nejlepší, většinou každý kvalitní hráč může nabídnout originální podání, výsledek vlastní invence, šlo spíš o čistotu a nenucenost podání její hry. Mne osobně nejvíce imponovalo její mimořádně dobré použití bránice a na tomto základě tvorba hráčsky silných skladeb - sekvencí... Nevidí se často takové nasazení bez nutných příkras k odpočinku:-)... Mirka je určitě na České didgeridoo scéně objevem a její hra se dá velmi příjemně poslouchat, vyzařuje přirozenou kompaktnost a jakoby říká, toto je didgeridoo - jednoduchost, síla, vibrace. Na netu jsou k ke shlédnutí nějaké ukázky Mirky hry, nicméně letošní její projev na festivalu zcela jasně nastínil její další snaže...

Diskuze: 0 komentářů


Doplněk k sušení

03.2016 Každý rok v období ledna a února se věnuji sběru kvalitních stromků na výrobu didgeridoo. Jedná se zejména o jasan, akát a habr. Pokud rostou tyto, povětšinou náletové, stromky dále od sebe, vyženou množství bočních větviček. V počátcích jsem všechny tyto výhonky důkladně odstranil a kmeny uložil ke schnutí. Později jsem si všiml, že se mi podařilo (asi z lenosti:-)) na některých kmenech boční větve ponechat. V sušárně pak, v začátcích jarního období, postupně tyto větve obrostli menšími listy a využili k tomu právě obsaženou, přirozenou vlhkost v pokáceném kmenu. To je z hlediska sušení kvalitního materiálu pro didgeridoo z tvrdých dřev, velmi náchylných k tvoření trhlin, určitá pomoc - zejména v počátcích schnutí. Protože každý i sebemenší úbytek vlhkosti z takto velmi tvrdých dřevin jako je jasan, akát, habr, ale i dub a buk, je velmi důležitý. Zejména když se takto vlhkost jaksi přirozeně a pozvolna přetransformuje v malé, ale přesto listy a pomůže zůstat sušenému materiálu bez větších defektů a v tvarov&e...

Diskuze: 0 komentářů


Základy akustiky didgeridoo

Vzhledem k množství dotazů, které jsem v průběhu let dostával a stále občas dostanu, jsem se rozhodl, nastínit některé, nejdůležitější akustické vlastnosti didgeridoo, které by pomohli zájemcům k výrobě vlastního nástroje a i event. projasnit určité „pověsti“ a „tajemství“ okolo jeho výroby :o). Totiž, základní požadavky a kvality didgeridoo, jsou mezi hráči celkem dané a tak se zde v kostce pokusím vysvětlit, na základě čistě vlastních osobních zkušeností, v jakém jsou vztahu k délce nástroje, profilu dutiny, sílám stěn a druhu použitého materiálu. Předesílám hned na začátku, že se jedná o zhušťený, avšak komplexní, popis základních principů fungování chvění vzduchového objemu v didgeridoo a s tím spjatých zvukových projevů tak, jak to na základě dlouholetých zkušeností osobně vidím. Nebudu se tedy pouštět do rozsáhlých rozborů a pokoušet se problematiku postihnout ve všech detailech ovlivňující jemné zvuková nuance. Důvod je prostý, i s...

Diskuze: 0 komentářů


Prevence poškození didgeridoo

11.2015. Čas od času dělám různé menší i větší opravy didgeridoo a setkávám se většinou s poškozením, kterému by šlo vhodným zacházením předcházet. Z velké části se jedná zejména o prasklé části nástroje a to z různých důvodů, opravuji i třeba důsledek nevhodného umístění nebo nešetrného zacházení. Je několik důvodů proč k takovému poškození dojde a uvedu zde, jak podobným nepříjemnostem jednoduše předejít. Na začátek vezmeme asi nejčastější problém a to je prasknutí spodní části didgeridoo - rezonátoru. Jsou v zásadě asi tři důvody proč k prasknutí dojde: 1. vlivem pádu (nástroj je např. nevhodně opřen), 2. vlivem nepřiměřeného tlaku (uskladnění při přepravě atp.) a 3. působením vlhkosti. Ta vniká do dřeva jak z obroušené dosedové plochy, kde je nástroj v kontaktu přímo se zemí při hře, tak i z vysoké celkové okolní vlhkosti kde se nástroj nachází. Těmto event. nepříjemnostem lze předejít: 1. Digeridoo zabezpečíme vždy, když není použ&ia...

Diskuze: 0 komentářů


Zemřel český hráč na didgeridoo

05.2015 Hráč na didgeridoo a hostující člen uskupení Divokej bill, Lukáš Toman, zemřel 8. května náhle na srdeční příhodu. Více ZDE ...

Diskuze: 0 komentářů


Výroba didgeridoo v praxi

01.2015 Ahoj Honzo,prvně Ti mockrát děkuju za Tvůj web, smekám klobouk před otevřeností s jakou se dělíš o své zkušenosti, know-how... chodím se sem dívat už 2, možná i 3roky... pomohlo mi to při tvorbě dvou didgeridoo, díky tomu na něj i hraju (sice jen občas, ale přeci) a taky mi to rozšířilo obzory. Prosím Tě o pár rad, jsou to možná drobnosti, ale nějak si nejsem jistý kudy dál. Předloni a loni jsem v zimě hledal vhodné kusy a nechal je na hůře sušit (loňská várka popraskala vcelku rychle - asi bylo málo zima a míza nebyla stažená a taky dost možná barva na čelech dřev nebyla tou nejlepší volbou). Z předloňské várky jsem loni (tzn. po roce) částečně opořízoval kůru a hle, habry, které dosud byli bez prasklin se rozjeli na několika místech(kontrola cca po měsíci)..nechal jsem je teda ležet a teď se v tom snažím zorientovat, jak na ně nebo jestli je nechat na výrobu něčeho jiného.. praskliny jsou takřka po celé délce - má to smysl opravovat? - píšeš o vybrušování přesných kusů a jejich naklížení. Nedovedu si to dost jasně představit, je tu na mě asi moc proměnných a nebo tuto...

Diskuze: 0 komentářů


Zvuk

  11.2013 Zvuk - z nějakého důvodu formuje přírodní neživou hmotu (třeba písek na rezonanční desce) do zajímavých a harmonických obrazců, přesně podle frekvenčního nastavení zvukového zdroje. Pamatuji si, že podobné experimenty probíhaly už za komunistů (byli z toho nějaké fotky). Taky si vzpomínám jak nám jako dětem ukazovali ve škole na fyzice řazení siločar z kovového prachu, které vykouzlilo zase magnetické pole. Nicméně toto provedení (v odkazech) tomu dává samozřejmě jiný rozměr. Když tohle dělá zvuk s pískem, do čeho a jakých vzorců rozkmitá asi buňky našeho těla a jak třeba napomáhá utvářet vůbec naši realitu? Pro oko ještě něco tady.  Někdo říká, že didgeridoo, resp. jeho zvuk, může léčit, pak by možná bylo zajímavé vytvořit a vidět vzorce tohoto nezaměnitelného prazvuku. . . Stalo se a utrpěl jsem silnější poruchu vnitřního ucha. Ta má za následek ztrátu rovnováhy a vůbec zkreslené vnímání bezprostředního prostoru. Vnitřní ucho je cca ve středu hlavy a vypadá trochu jako velká hadicová vodov...

Diskuze: 2 komentáře


Austrálie očima Aldamana

 >>> Průběh expedice můžete sledovat na facebooku a těchto stránkách <<< EXPEDICE ARNHEM LAND 2013                                                                      "Cesta do času snění a zpět" ...Vážení přátelé,hře n DIDGERIDOO se věnuji od roku 1999. Vždy mě zajímaly kořeny tohoto nástroje a kulturní souvislosti. Poslední tři roky se aktivně vzdělávám v této oblasti. Nyní konečně uzrál čas ...Pro realizaci mého velkého životního snu, cesty do Austrálie na "EXPEDICI ARNHEM LAND 2013". Jedná se o soukromou "one man" výpravu na vlastní pěst k posledním žijícím nositelům nejstarší dochované kultury z doby kamenné. Tříměsíční pobyt bude věnovaný studiu tradiční domorodé (Aboriginské) kultury. Hře na DIDGERIDOO či spíše původním stylům Arnhemské země Yidaki a Mago, tance, malba, zpěv...

Diskuze: 18 komentářů


Úpravy a ladění eukalyptového digeridoo

21.6.2013 Někdy se stane, že na eukalyptovém didgeridoo je tón jaksi zastřený, popř vyloženě tupý. Může se jednat o nástroje ať přímo z Austrálie nebo o eukalypt z jiné části světa (ponejvíce z Indonésie.) V tomto případě existuje možnost, dostat takovýto nástroj, patřičnou úpravou, do zcela jiné (vyšší) zvukové roviny. Čas od času se k takové úpravě na požádání také dostanu a výsledky jsou mnohdy překvapující (jak vhodným odstraněním přebytečné masy dřeva doslova vznikne odlišný zvuk). Kolikrát stačí pozorovat co se stane například jen zhotovením tvarově vhodného, dřevěného náustku na eukalyptovém nástroji, kde byla původně jen vosková náhražka. Zde bych chtěl ale ukázat práci Tomáše Vokálka (mimochodem příležitostného výrobce kvalitních didgeridoo z našich dřev) ketrý upravuje eukalyptová didgeridoo jejich majiteli. Z časových důvodů jsem doporučil Tomáše a jeho práce vypadá velmi slibně . . . (viz foto a text dole) Zdravím Honzo.  Tomáš statečně bojuje :) s t&ia...

Diskuze: 8 komentářů


Rytmy Země - jarní tvorba

2.11.2012 Chtěl bych upozornit (trochu se zpožděním:)) všechny příznivce didgeridoo a hudby s ním spojené, na hudební uskupení Rytmy Země a jejich nejaktuálnější jarní tvorbu. Pro většinu z vás, kteří jsou nějak s didgeridoo spjati, nebude tohle těleso asi úplně neznámé, nicméně stojí vždy za to, dát o něčem dobrém vědět. Pavel Vank, můj kamarád a hráč na didgeridoo, který se postupně vypracoval až na velmi dobrého hráče, obohatil tohle zajímavé uskupení o hru na tento nástroj. Krásné a nenucené rytmy vyvěrající z poctivé a intuitivní práce tohoto hudebního tělesa, uchvátí relaxační a harmonizační náladou. To vše jaksi přirozeně a plynule přechází až do tranzovních a tanečních pasáží a ve vlnách opět zpět . . . Všechny skladby jsou hrány výhradně na dřevěné a z přírodních materiálů vyráběné, hudební nástroje. Bylo mi ctí, poskytnout svá didgeridoo pro tuto opravdu zajímavou alternativu Rytmů Země.  Rytmy Země jsou opravdu rytmy země a není zde asi nut...



Teleskopické didgeridoo

Jako výrobce didgeridoo jsem vždy uvažoval (asi jako každý kdo se výrobě více méně odpovědně věnuje) o vhodných a hlavně zajímavých alternativách tohoto nástroje. A to ať jde o druh použitého materiálu, profilu dutiny, která primárně určuje základní vlastnosti nástroje, tak i o celkové technické řešení - alternativu, třeba teleskopickou. Měl jsem za své působení v oblasti výroby didgeridoo pár teleskopických didgeridoo v ruce (sám jsem před lety dvě plastová obdržel a jedno vyrobil z bazénových trubek) a upřímě mne nadchla možnost mít nástroj, u kterého lze měnit hloubku základního tónu a přitom si ponechává typické, primární vlastnosti běžného didgeridoo a k tomu všemu je mnohem skladnější. Nutno říci, že mne, po letitých zkušenostech s hledáním ideálního zabarvením tónu didgeridoo, zajímala a vlastně z různých možností zbyla, tato kombinace: Dřevěná činná část a rezonátor didgeridoo, spolu s lehkou duralovou trubicí, která do ní po celé své délce vstupuje a měmí ...



web Lukáše Pilnaje

 Dovolte mi poukázat na hezky, přehledně a decentně zpracovaný web velmi dobrého hráče na didgeridoo, Lukáše Pilnaje. Lukáš se věnuje sólové hře, příležitostné výrobě nástrojů a různým hudebním projektům, jejichž součástí didgeridoo neodmyslitelně je. Na poli české Didgeridoo scény jde asi o jednoho z nejaktivnějších "didgeridistů" s citem pro rytmus a hru na tento jedinečný hudební nástroj. Aktuální seznam jeho vystoupení v rámci ČR, najdete na jeho webu zde.Lukáš Pilnaj    ...



Didgeridoo na rugby:)

 Je to již nějaký čas, co jsem na objednávku dělal koncertní nástroj z hrušky do Irska a člověk který si ho objednal, mi dělá jen samou radost - aktivně hraje (i pouliční vystoupení), experimentuje s jinými hráči a didgeridoo, které ode mne má, jednoduše nezahálí doma v koutě. To mne osobně těší nejvíc.  Asi "vrcholem" použití tohoto jedinečného nástroje pak bylo jeho vystoupení před rugbyovým zápasem Irsko - Austrálie:))) (viz foto dole) Sice hra na didgeridoo Australanům moc nepomohla (prohráli prý vysoko), ale každopádně to bylo, sice krátkodobě (cca 7min) a jednorázově, pravděpodobně nejpočetnější publikum před kterým si málo kdo zahraje:) - spolu s kamarády bubeníky hráli cca před 20 000 lidmi! Opravdu netradiční využití:)))Honza Vlach. ...



Muzikoterapie a didgeridoo

 Měl jsem možnost setkat se se Svatavou Drlíčkovou, která hraje a používá didgerdioo na terapeutické účely při práci nejen s dětmi. Hledala pro sebe a svou práci didgeridoo, které by co nejideálněji splňovalo její potřeby. Dostal jsem tedy jednoduše požadavek na zhotovení dvou identických koncertních nástrojů v tónu C#. Měly to být nástroje s důrazem na hlasové techniky a ohledem na to, aby byly co nejvhodnější k relaxační hře a jeho výsledný tón aby vůbec disponoval co nejbohatšími alikovótami a silnou základní vibrací. To je vždy pro mne zajímavá výzva, pracovat na základě zadaných, co nejpřesnějších specifik pro budoucí didgeridoo. Nástroje byly po čase k plné spokojenosti vyrobeny a opět jsem si uvědomil, jak má tento nástroj široké spektrum použití. Vzhledem k tomu, že jsem se zajímal o práci Svaťy, jak didgeridoo používá, jaké jsou reakce zúčastněných atp., rozhodl jsem se zde pro širší veřejnost dát k dispozici její velmi zajímavý a inspirující příběh o vlastní práci a zku&scar...



Fujara

  Mimo vážný zájem o didgeridoo, především jeho výrobu ale i  hru na něj, mne vždy zajímaly i ideální doprovodné nástroje, které s didgeridoo jaksi přirozeně souzní, ale i sami mají samozřejmě neopakovatelný a originální výraz. Mezi velmi zajímavé nástroje hodící se k didgeridoo (rytmické nástroje ani neuvádím, snad všechny totiž dokáží s didgeridoo dobře souznít) patří, mimo jiné, i flétny. Mimořádně pak ty, kde je, jak říkám, "slyšet vítr", nebo jednoduše - proudění  vydechovaného vzduchu tvořícího zvuk . Mám konkrétně na mysly tři základní druhy dechových nástrojů: šakuhači, panovu flétnu a především fujaru, tento zcela originální a jedinečný slovenský hudební nástroj. Právě tón fujary ve mne vzbuzuje vždy údiv a dřív probouzel zájem si na něj zkusit zahrát. Zvuk z něj totiž doslova připomíná oživlý vzduch a díky používaným hracím, vstupním tlakům, o různé síle, představuje nástro...

Diskuze: 2 komentáře


Vydlabaný eukalyptus:)

 Od začátku mého snažení o vytvoření didgeridoo těch nejlepších zvukových vlastností, jsem chtěl vyrobit nástroj z eukalyptu sám a po „našem“:) Takže pěkně připravit do tvaru, rozříznout a vtisknout do tohoto jedinečného materiálu dutinu dle vlastních zkušeností. Žádní termiti v AU co si dělaj uvnitř stromku více méně co chtěj:))). S masivem eukalyptu z AU (ale nejen z těchto končin, ale i z Řecka, nebo Španělska) je problém. Totiž dovézt, nebo si nechat zaslat, za rozumnou cenu dřevo dobře usušené v kulatině, nebo i v rozumné tloušťce z větší těžby v hranolech, je téměř (zejména z finančního hlediska) nad „lidské síly“:) A to vůbec neberu v potaz byrokracii kolem toho všeho. Měl jsem možnost se o věci něco dozvědět, když jsem se pídil po tom, jak dostat třeba opravdu nádhernej bloodwood v kulatině z Korfu (fytokontrola atd. . . )! Nu a po nějakém čase jsem měl štěstí, když jsem narazil na možnost vyrobit didgeridoo z lepených hranolů eukalyptu pěstovaném v ve Španělsku, v Galicii pro dřevozpracující průmysl. Takže jsem si vlastně opět po delší době udělal n&aac...

Diskuze: 0 komentářů


Aura Video a Didgeridoo

Již podruhé jsem měl možnost si vyzkoušet funkci a působení Aura Video Biofeedback. Toto zařízení pro snímání a převedení aurického vyzařování člověka do viditelného spektra provozuje Milena Svorová v Praze a poskytuje tím zajímavý pohled na vlastní bytost pro širší veřejnost. A to jak v oblasti duševního - emocionálního stavu jedince, tak i pro případný pohled na možný zdroj zdravotních potíží. Velmi zajímavá se také jeví možnost sledovat ve změnách vlastní aury event. duchovní snažení člověka - a to jak bezprostředního charakteru (okamžité změny vědomí), tak z dlouhodobého hlediska.Zcela přirozeně mne tedy zajímala možnost sledování těchto změn v aurickém obalu člověka při hře na didgeridoo a tedy jaksi zviditelnit působení této jedinečné vibrace. Nutno říci, že toto působení je nejlépe viditelné u citlivějších lidí. Nejlépe s odlišnými barvami, tj. vyzařováním vlastní aury, od běžného průměru, řekněme zemitějších, stabilnějších jedinců. No a právě Mile...

Diskuze: 0 komentářů


Vrtané didgeridoo

 Pozor - další nový článek: Kameninové didgeridoo Dovolte mi představit českého výrobce vrtaných didgeridoo a hráče na tento nástroj Pavla Valu.  Pavel se již nějaký rok zabývá výrobou tohoto nástroje méně užívaným způsobem: odvrtáváním dutiny didgeridoo dlouhými vrtáky a speciálními nebozezy. Nutno říci, že si Pavel cestu k vrtaným didgeridoo prošlapal od začátku zkoumáním výroby a vůbec všeho, co se dané věci týká. Výsledek pak zúročil v zajímavých nástrojích, které dělá nejen rukama ale, jak bych tak řekl, i srdcem. Pavel se také aktivně zabívá hrou na tento nástroj a pro veřejnost pořádá setkání, kde didgeridoo spolu s dalšími nástroji aktivně používá. Pokud by jste měli nějaké dotazy, připomínky, nebo byste si chtěli nechat třeba od Pavla zhotovit vrtané didgeridoo, můžete ho kontaktovat na tel: 606 272 872. Zde je Pavlův vlastní obecný návod na výrobu vrtaného didgeridoo a zároveň pozvánka najeho "nové muzicírování":). >...



Kameninové didgeridoo

 !Pozor! Další nové články: Tvorba rytmu + Hlasové techniky                                           Didgeridoo z kameniny Po delší době jsem konečně s Mirkem (kamarádem keramikem) realizoval plán výroby nástroje z kameniny. Z dostupných přírodních materiálů, jako keramika, sklo, porcelán, má kamenina jednu z nejtvrdších struktur a tedy návazně i celkem vysoký bod výpalu (k dostatečnému slinutí u tohoto druhu dochází při 1245 °C) a tedy mne zajímala vzhledem k tomu, že jsem hledal materiál pro nástroj s mimořádně dobrou schopností vykreslit hlasové techniky. Byla to tak trochu výhoda, že jsem narazil na člověka, co s kameninou převážně dělá, a tak jsem zatím upustil od rozjednaného porcelánu a keramiky. Nevím, zda-li je to ze zvukové ukázky zřejmé (řekl bych že příliš ne), ale jsem přesvědčen, že se povedlo, a můj původní záměr celkem vyšel. Výhodou u vysokého ...



Hlasové techniky

    Na rozdíl od základního tónu a všech dalších, jak vyšších tak hlubokých zvuků, které lze na didgeridoo zahrát a ke kterým je zapotřebí dobrá souhra nátisku, a práce rtů spolu s tvářemi, je u hlasových technik zejména nutná dobrá a cvičená práce hlasivek, nebo chce-li někdo, hrdelní oblasti.   Didgeridoo se též nazývá alikvotním nástrojem a to proto, že na něj lze mimořádně dobře zahrát zároveň více jak jeden základní tón, zvuk. Každý hudební nástroj a zvuk vůbec již z principu disponuje svými alikvótamy, ale didgeridoo je tak trochu vyjímka. Je to dané zejména dobrou možností prolnout současně  mezi sebou různé zvukové zdroje: vibrací rtů tvoříme základní tón, do toho např. vyslovováním různých písmen nebo i slabik (bude popsáno dole) přidáme další souběžný zvuk, nebo řízeným pohybem jazyka v ústní dutině spolu s tvářemi docílíme obdobného výsledku atd. V neposlední řadě pak stojí i hlas...



Tvorba Rytmu

 Stěžejní pro plynulou a bohatou hru je schopnost tvořit a udržovat rytmus. Veškeré techniky mohou pomoci rytmus vykreslit a dotvořit, nicméně sami o sobě, vyjma bráničního hraní, nepoloží reálný základ rytmické a bohaté hry. Rytmus byl od pradávna součástí, nebo spíše provázel jakýkoliv zvukový projev našich předků, příroda jedná a projevuje se v určitých rytmech a cyklech, i ptačí zpěv má jisté sekvence atd. Rytmus byl a je základem např. šamanských perkusí jakožto způsob nebo pomůcka pro uvedení do změněného stavu vědomí a to napříč kulturami a myslím, že rytmus vůbec je něco, s čím je člověk přirozeně spjatý v mnoha hudebních oblastech. Píšu to proto, že jsem potkal již hráče na didgeridoo, kteří říkali, že to není nutné držet se nějakého rytmu, nebo se snažit o rytmickou hru, protože je to více nebo méně údajně svazuje, a didgeridoo že je přírodní nástroj a tak budou hrát jaksi z momentální „inspirace“. No mohu za sebe říci, že takové hraní je po chvíli minimál...



Modulace vyšších tónů

Jednou ze stěžejních technik hry na didgeridoo je modulace zvuků pomocí jazyka, rtů a tváří. Všechny vyšší tóny, které lze na didgeridoo zahrát a schopnost je tónově odstupňovat, se tvoří souhrou zmíněných faktorů – jazyk, rty a tváře. Jednoduše řečeno: tváře, resp. jejich správná poloha, vytvářejí optimální prostor pro pohyb jazyka (od jeho kořene dopředu a zpět), který vyfukovaný vzduch v nástroji tónově mění (moduluje) a umožňuje zahrát značně vyšší tóny, než jaké poskytuje základní tón toho kterého didgeridoo (ukázka). Prakticky se jedná o jednoduchý princip chvění vzduchu v uzavřeném prostoru - čím menší objem dutiny pro tvorbu zvuku (chvění daného vzduch. objemu), tím vyšší tón a kratší vibrace. Převedeno na didgeridoo: Ústní dutina spolu s jazykem je zdroj a didgeridoo je ozvučnicí (prostorem, kde se ozve výsledný tón). Při nácviku postupujte takto: nasaďte čistý základní tón, tedy při plně nafouknutých tvářích a udržujte jej. Po ...



Lignaridoo

Lignaridoo – „Český Eukalyptus“ V rámci vlastního hledání a testování různých materiálů, které by se nějak zvláště hodili pro zhotovení didgeridoo, jsem také narazil na Lignamon. Jedná se o průmyslově upravenou dřevinu, obvykle buk, kdy za pomoci zvýšených teplot, chemické úpravy a vysokého lisovacího tlaku se dřevina donutí ke změně svých přirozených vlastností (struktury) získaných růstem. Po takovéto úpravě získává daný materiál zejména vyšší hustotu, hmotnost a především tvrdost. Jako druhotný jev (z hlediska zvuk. vlastností) je možné také vyzdvihnout mimořádně zajímavý vzhled Lignamonu, který ocení např. šperkaři, neboť materiál se mimořádně dobře leští a vůbec výsledný vzhled po povrchové úpravě, např. voskovými oleji atp., je velmi efektní. Po konzultacích přímo s výrobcem jsem usoudil, že „to by mohlo být ono“ a masiv jsem si na didgeridoo nechal vyrobit. Lignamon je u nás vyráběn ve třech kategoriích: Light, Standard a Extra a označ...



Jen tak

Zdravím Honzo, jsem spokojeným vlastníkem Vašeho kousku ID183. Je to sice už delší doba (květen), kdy mi didgerodoo přišlo, ale při pročítání Vašich stráneček mi to nedalo a rozhodl jsem se napsat tento mail. Jednak ta fotoreportáž se svatby spoluhráče je skvělá a kdybych v době, kdy jsem se ženil, hrál na didge, tak přítomným určitě zahraju (že zdravím ženicha a přeji štěstí zdraví a lásku).  Velmi mi také pomohly články o využití bránice při hře a pojednání o přefucích. Článek didgeridoo - cesta k sobě je velmi silný a inspirativní. Někdy z didge bojuji a někdy jakoby úplně náhodou otevřelo další komnatu. Když jsem se na nástroj začal poprvé učit hrát ani jsem neměl představu, že to je proces, který nemá asi konec. Nedávno jsem hrál na takové meditativní akci asi 13 lidem. I když jsem měl trému (trochu se mi stáhly rty a cítil jsem, že to není ono) lidé byli poměrně nadšení, zvláště ti, kteří tento magický zvuk slyšeli poprvé. Nyní si vyrábím takové menší didge (110 c...



Didgeridoo jako svatební nástroj

   Dne 27.7.2007 v pěkném prostředí hradu Potštejn se rozhodli můj kamarád a spoluhráč na didgeridoo Petr se svou přítelkyní Petrou spojit svůj osud a říci si své svatební ano.    Cestou před oddávajícího a během svatební ceremonie pak zněly skladby a brilantní alikvótní zpěv německého hráče na didgeridoo Franka Heinkla. I když vše znělo jen z reproduktorů, vytvořilo to zvláštní, příjemnou atmosféru tohoto okamžiku a opravdu jinou, než jakou jsem mohl párkrát zažít za někdy, až snad zbytečně patetických, svatebních "šlágrech". A tak se začalo Petrovi pomalu plnit přání určité netradičnosti vlastní svatby.  S Jirkou, mým druhým spoluhráčem, jsme byli "pověřeni" na svatebním veselí přebrat úlohu svatební hudby. No a na co jiného než na didgeridoo:) a začali jsme sólem jen pro ženicha a nevěstu. (pěkně sem jim tam nasypal pár přefuků hezky zblízka, ať si užijou a ten okamžik jen tak nezapomenou:)))   Jako správná manželka "didgeridisty" předvedla Petra své svatební sólo a ukázala, že didgeridoo není j...



Využití bránice při hře

Průběžně jsem, zejména během posledních let, dostával dotazy ohledně hry na didgeridoo při širším využití bránice či žádosti o zaslání zvukového záznamu, z kterého by bylo zřejmé, o co se jedná a jaké jsou možnosti takového hraní – co tím vším prostě myslím. Nezávisle na tom mělo na tento článek i vliv mé hodnocení a k tomu taktéž vztažené dotazy k nabízeným didgeridoo přes tento web. Zde se v nabídce didgeridoo v kolonce popis o této "technice", tedy o její průkaznosti na daném nástroji, zmiňuji a užívám ji jako součást kvalitativního zařazení toho kterého nástroje. Toto je tedy má vlastní zkušenost získaná v průběhu mého skromného hraní, snad někomu prospěje :) Předem je nutné předeslat, že se nejedná o nějakou oddělenou, zvláštní techniku posouvající sama o sobě hru na tento nástroj někam do "nedosažitelných výšek". Ale dalo by se říct, že jde naopak o zcela přirozenou věc, kterou při hře na didgeridoo používá zcela spontánně a automaticky každ&yacu...



Kam na eukalyptové didgeridoo

Již nějakou dobu jsem pro sebe sháněl eukalyptové did. specifického zvukového zabarvení, konkrétního tónu a především přibližně daných rozměrů (větší rezonátor na konci a s celkovou délkou nástroje kolem 170 cm). Můj kamarád a spoluhráč Petr už nějaký čas něco podobného měl a pořídil ho v australském internetovém obchodě na www.didjshop.com. Osobně jsem měl zakořeněnou nedůvěru ke koupi tak drahé věci tímto způsobem, ale když jsem posoudil ten jeho nástroj a to, co o něm psali, že také dostal a u nás jsem na nic podobného nenarazil, nechal jsem si po pečlivém výběru poslat také jeden. Nutno říci, že jsem byl mile překvapen, co v popisu stálo, vše přibližně souhlasilo a přefuky šli hrát snad ještě lépe, než uváděli, což u 176 cm dlouhého did. v tónu C, a zejména se širokým vstupem nahoře, nemusí být vždy samozřejmost.    Zpracování obchodu s didgeridoo na zmíněných stránkách je celkem precizní, hodnocení jednotlivých didgeridoo podrobné (snad jen zvukové ukázky by mohli být bohatší) a vý...



Jak získat dobrý nástroj a péče o něj

Jak získat dobrý nástroj Pokud vás uchvátil onen nenapodobitelný zvuk didgeridoo a sami byste se chtěli na tento nástroj naučit hrát a pořídit si ho, budete pravděpodobně přemýšlet: podle čeho by se měl zájemce – začátečník rozhodovat,kde je možné takový nástroj sehnat a jaké jsou jeho cenové relace v závislosti na materiálu a jeho původu. Nutno předeslat, že vyloudit základní tón (drone) a naučit se cirkulační dech, pro hru na didgeridoo nezbytný, je možné třeba na rouru od vysavače nebo jako v mém případě na krytku kabelů Telecomu apod. a není nutné hned utrácet peníze za dobré dřevěné didgeridoo. Zvuk na takový plast je sice velmi okleštěný a hráčské možnosti jsou také značně omezené, ale pro začátek ok. Pokud však přeci si kvalitní nástroj chcete pořídit, měli byste mít především jasno v tom, jaký druh tónu (bas, střed, výšky) se vám nejvíce líbí, popř. rezonuje s vaším nitrem. Z vlastní zkušenosti a nejen ze seminářů, ale vůbec, mohu říci, že toto, poměrně jednoduché k...



Český termiti

Jednou u kamaráda jsme tak seděli u ohně a protože dřevem topí i doma, sem tam mi doveze z lesa, když se mu pozdává, větev na didgeridoo. Napadlo mě zvednout se a prohlídnout si jeho čerstvý "dubový" úlovek. Jaké překvapení bylo, když jsem větev otočil a tam byla vyžraná už slušná dutina. Viz. foto - mobil :(( Po zaklepání z ní vypadávali desítky černých mravenců a zbytky jejich hnízda! Šlo o vzácný případ, kdy se mravenci uhnízdili v kořenovém systému stromku a udělali do něj po té bezmála 40cm dlouhou, nepravidelnou dutinu. Kdo ví, třeba kdyby jim kamarád nepokácel "bejvák", mohli z toho vyrobit časem slušné didgeridoo. Chvíli jsem je přemlouval jestli by se nechtěli nechat u mě zaměstnat, ale bez zájmu se rozlezli do všech stran :) Honza          ...



Nácvik přefuků

Dotaz od Kamila: 8.8.2006Ahoj Honzo. Před pěti měsíci jsem si u tebe objednal didgeridoo ID124 ( jeřabina F, dvě ryby), je s ním maximální spokojenost, no, prostě jsem za těch pět měsíců od něj držku neoderval :-) Teda na noc s ním do postele nechodím a na záchod taky ne :-) Pokroky sice nějaký dělám, ale nevím si s něčím rady a to je přefuk. Sice ovládám dobře cirkulární dech a to dokonce i při přefuku, ale nedaří se mě vyloudit jinej než základní přefuk ( všichni píšou o dvou přefucích ). Nebo spíš nemám ani představu, jak by měl ten přefuk znít. Ten první přefuk je prostě táhlej zvuk, jako když troubí slon, a lze ho stejně jako ten základní brblavej tón modulovat jazykem a pusou. Taky jsem moc nepochopil, co se mysli tím trumpetovej tón. Protože ten přefuk, co mně jde, zní při nájezdu jako trumpeta a pak pokračuje jako ten táhlej tón. To je první problém. A druhej problém je to, že se mně nedaří zaintegrovat přefuky do hry základního tónu. Sice jsem schopen udělat prdivej tón a po něm přefuk, ale navzájem to do sebe plynule nenajíždí. Je to spíš jako taková r...



Různě o výrobě

Jak na své první didgeridoo  Dotaz od Michala Z.: Ahoj Honzo. Dal jsem na tvé rady a našel jsem si už v říjnu pokácený strom, akorát kmen byl trochu tlustší, tak jsem ho musel na cirkulárce trochu seřezat, ale teď má finální podobu a je dlouhý asi 160cm. Nechám ho v klidu schnout a pak se do toho pustím. Potom jsem si našel už jednu pořádně proschlou větev, ale nevím, jestli není moc krátká... Má nějakých 120cm, nevím, jaké to může mít následky na zvuku nástroje. Potřeboval bych ale vědět, jak mám nechat silné stěny? Mají být stejně silné po celé délce, nebo nahoře silnější a u ústí tenčí? A jakým tmelem bych měl zaplácnout případné praskliny? Chtěl bych se nejdříve natrénovat na tom 120cm polínku, abych měl nějaké zkušenosti při výrobě z toho dlouhého kousku... Měl jsem docela štěstí na materiál (alespoň myslím), je to totiž olše a má nádherný nádech do oranžova, takže ho ve finální fázi jen přetřu bezbarvým lakem, popř. vypálím železem nějaké motivy....



Kategorie didgeridoo

V počátcích mého webu, jsem velmi vážně přemýšlel o kategorizaci mnou vyrobených nástrojů  do určitých tříd a to z prostého důvodu: většina výrobců a prodejců určité kategorie používá a usnadňuje tak výběr a utváření přehledu případných zájemců. A to jak u eukalyptových didgeridoo, tak i u nástrojů vyrobených z jiných dřev. Vnímám však každý nástroj jako jedinečný, vtom smyslu, že jemné odlišnosti a nuance způsobené použitým materiálem, vnitřním profilem, sílou stěn atd. z něj činí skutečný originál. Jistě to tak bude u každého hudebního nástroje, ale didgeridoo je v tomto ohledu zvláštnost. Zajímavé je, že třeba v Austrálii, u eukalyptových nástrojů dost často posuzují jednotlivá didgeridoo zejména podle rozměrů. S rostoucí délkou nástroje roste i cena. Ne sice vždy, známý, zejména domorodí výrobci mají detailnější parametry, ale vcelku je takováto "rozměrová" kategorizace rozšířená. Na jednu stranu je to logické, sehnat k...



Prasklé didgeridoo

  Takto dopadne eukalyptový nástroj, do kterého se nějakou hodinu foukalo, poté putoval v teplotě okolo 0°C a neprozřetelně v dobrém úmyslu, aby vyschl, byl dán přímo k topení. Jaké překvapení bylo majitele, když ho druhý den našel rozštípnutý téměř vejpůl. Toto jsou totiž optimální podmínky, za kterých by praskl pravděpodobně jakýkoliv masiv z našich dřev, natož nástroj z eukalyptu, který je k praskání mimořádně náchylný. Je nutné dodat, že toto didgeridoo mělo velmi chatrnou impregnaci, což značně přispělo k uvedené destrukci. Vzhledem k tomu, že byl zároveň požadavek na dřevěný náustek, podařilo se tuto na první pohled ošklivě vyhlížející prasklinu dobře vyspravit a zamezit dalšímu praskání, právě dík vnitřnímu osazení dřevěného náustku, který se pevně s eukalyptem spojil. Takže platí: žádné náhlé a zejména extrémní změny teplot a udržovat nástroj zevnitř dobře impregnovaný či ošetřený napouštěcím lakem!!!    ...



Moje pojetí didgeridoo

Především bych chtěl zdůraznit, že tento web nemá za úkol propagovat či napodobovat australské nástroje, způsob hry nebo snad kulturní dědictví. Není v tom nic jiného než má vlastní zkušenost, jak jsou někdy ony pokusy o jakési ztotožňování s cizí kulturou někdy nešťastné. A nemám teď namysli jen austrálii, didgeridoo a vše s tím spjaté ale jakoukoliv jinou kulturu. Vzpomínám si, jaké téměř znovuzrození prožívala po převratu u nás např. jóga nebo buddhismus, v současnosti třeba různé přednáboženské šamanské systémy apod. Vím o čem mluvím, sám jsem z některého výše zmíněného také čerpal a myslím že jsem si vzal a vstřebal vše užitečné. Alespoň doufám. Ne jinak tomu bylo i v případě didgeridoo a následně při seznámení s austr. kulturou. Člověk např. může po přečtení "Poselství od protinožců", nebo jiné podobné literatury, podléhat různým dojmům a eufórii, ale těžko si vytvoří celistvější náhled. Osobně např. považuji tuto knihu za velice zdařilou. Ne pro jej&...



Vibrační masáže s didgeridoo

Chtěl bych se zde zmínit o velmi zajímavém využití didgeridoo. Poprvé jsem se s ním před lety setkal u svého kamaráda který ho na mne vyzkoušel. Jedná se, když se to povede a jsou zajištěny správné podmínky, o takřka celobytostnou masáž pomocí vibrací a zvuku, které didgeridoo poskytuje. Faktem je, že k vibracím a různým působením v prostoru a to i ve svém vlastním vnitřním je současný člověk značně otupělý, nebo, a to je také časté, reaguje nesprávně. Rutina, spěch a mnohdy i existenční nouze vytváří dobrou živnou půdu pro často velmi křečovité návyky a reakce které vnímání, nejen vibračního působení didgeridoo, znesnadňují, otupují. Dole popisovaná masáž pomocí didgeridoo, může velmi pomoci k uvolnění a zharmonizování bytostných energií člověka. . . může pomoci, nezaručí ho:). Při své výše zmíněné zkušenosti, a i když jsem sám masáže dělal, jsem si uvědomil z reakcí zúčastněných, že didgeridoo v této rovině má mimořádnou schopnost, potenciál téměř každ&...



Eukaplypt na Korfu

  Při své návštěvě ostrova Korfu jsem měl to štěstí a možnost se poprvé setkat s eukalyptovými lesíky a háji. Pro výrobce didgeridoo má takové setkání i jný rozměr, než jen obdiv krásy a majestátnosti těchto stromů. Mohl jsem si i potěžkat větve přímo z prořezu a opravdu, neměl jsem snad těžší dřevinu v ruce. Jednalo se s největší pravděpodobností o Bloodwood, což je obchodní název pro jeden z druhů eukalyptu, ze kterého se didgeridoo vyrábí. To je hlavní důvod, proč má eukalyptové didgerodoo svůj specifický zvuk. Pro srovnání - u nás  v Evropě  běžně dostupné nejtvrdší dřeviny Jako Habr a Jasan mají na m3 cca 780 kg (vysušené masy), vzácně se tato váha může přiblížit k 800 kg, ale to spíše ne. Eukalypty, rostoucí v Austrálii, (ale i jiné, např Africké dřeviny, jako Massaranduba, Jatoba, Ipé aj.) dosahuje až 1100 kg na m3. Váha dřeviny přímo souvisí s její hustotou a potažmo tvrdostí a proto nástroje z těchto materiálů přenáší zvuk čistěji, věrněji než didgeridoo z dřeviny měkkčí....



Didgeridoo - nástroj ducha

Didgeridoo je duchovní nástroj. Je to pravděpodobně jednoduché tvrzení, ale zdá se, že pravdivé. Podívejme se na to blíže. Uvědomíme-li si, že jako intonační nástroj postrádá onu výhodu uchvátit nás melodií, bude náš zájem ležet pravděpohobně někde jinde. Duchovní, to slovo příliš nezní v naší "osvícené" společnosti, nicméně je nutné říct, že zde není míněno v běžném významu, jako např. náboženství, či vědomá orientace k něčemu mimosmyslovému nebo mimotělnímu. Naopak, ve vztahu k didgeridoo mohu z vlastní zkušenosti říci, že ona abstraktnost vychází právě skrze vibraci, která s tělem přímo koresponduje a zároveň naše vnímání uhne ještě za pomoci specifického alikvótního zvuku a dynamiky, popř. až k hranici a za ní, kde běžné hodnocení hudby a reality vůbec postrádá navyklé vzorce. Uvedu jednu ze svých zkušeností. Před lety, kdy jsem s hrou začínal, jsem si jednou přehrával svoje motivy a cca po 15 minutách hry jsem si všiml, že nehraju, a...



První dojmy z didgeridoo

První tóny z didgeridoo mne uchvátily. Zazněly samozřejmě díky plicím, které nepatřily mému tělu. Mnou vylouděné zvuky, kterým se rozhodně nedá říkat tóny, zazněly z darované novodurové trubky. Přišlo pár pokusů, po nichž jsem zjistila, jak správně našpulit a přitisknout rty a jakou razanci dechu mám použít. Naučila jsem se základní tóny a dokonce i vrčení, leč onen kýžený efekt cirkulačního dýchání nikde. Zklamaně jsem svůj "drahocenný nástroj" odložila do kouta a vracela se k němu jen zřídkakdy. Dostala jsem možnost vyzkoušet si didgeridoo namalovat, z čehož vyplynula jedna velká výhoda, měla jsem doma každý den k dispozici pořádný nástroj. Na dřevo zní všechny zvuky pochopitelně zcela jinak než na "novodurku". Dosáhla jsem i prvních nádechù v rámci cirkulace. Začala jsem víc cvičit a zhruba po 2 měsících jsem už uměla plynule zahrát jakousi krátkou skladbičku, pokud se tomu tak dá říkat. Co mi hra na tento australský domorodý nástroj přináší? Za prvé, cirkulační dech, což je z&...



Didgeridoo - cesta k sobě

Didgeridoo je láska na první pohled, nebo spíše poslech. Musí Vás dostat. Poznáte to hned jak zaslechnete první tón, protože v ten moment nechcete nic jiného. Všechno se zastaví a jste jen Vy a didgeridoo. Máte nutkavý pocit ovládnout ho a vlastnit, ale je to právě naopak. Tak jsem ho poznal já a včlenil ho do svého života. Bylo to mé malé vítězství. Jak to v životě bývá záhy přišel i moment prohry, a to tehdy když jsem se dověděl co opravdu obnáší technika hry, ale nevzdal jsem se. Byla to výzva, kterou jsem přijal a opět podlehl kouzlu nástroje. Bojovali jsem spolu, formovali jeden druhého, zkoušeli finty a já někdy i prosby a láteření, až to přišlo. Ten okamžik se nedá dost dobře popsat (teorie to nazývá cirkulační dýchání), ale v praxi je to směs radosti, úžasu a též nedůvěry zda je to opravdu ono jestli se to jen nezdá. Poznáte to! Hlava to nebere, ale srdce chce puknout radostí. V tento moment se otevřou vrátka k dalšímu poznání a experimentu. Je to příjemné laškování, objevování a dobývání met. Zku...



Něco málo k eukalyptovým nástrojům

Snad hned po roce 1989 se k nám začali dovážet originální eukalyptové nástroje. V Praze je lze vidět  v některých z tzv. "orient-shopů" a samozřejmě i v jiných větších městech v Čechách. Na několik z nich jsem měl možnost si zahrát (zejména v počátečních letech mého hledání a zkoušení všeho, co se i jen didgeridoo podobalo:)) a musel jsem, ač nerad, konstatovat, že většina z nich nestála za nic. Tedy vzhledem k cenám od 4000,- do 15000,- Kč to byla víc než bída. Je nutno si uvědomit, že termiti vyžírají střed eukalyptu nerovnoměrně, zcela náhodně a většinou je otvor od konce až k náůstku téměř stejný., či jinak nevhodný  a Australané, kteří chtějí dobrý nástroj, musí mít celkem štěstí při výběru vhodného stromku (užívají svou zkušenost z předešlých sběrů, zkouší ho poklepem na kmen atd.) a oblastí kde se v Austrálii vhodné stromy na didgeridoo vyskytují, není mnoho. Dále ho musí zbavit termitího hnízda, upravují ho dlouhými dláty a jinými nástroji ze spodu i zvr...



© by Didgeridoo-art.cz | programming by ProgDan Soft | contact@progdansoft.com